Съвети

Съвет за гуми

РАЗВИТИЕ НА МАРКИРОВКАТА НА ТОВАРНИТЕ ГУМИ MICHELIN ОТ ЮНИ 2012 Г.

Маркировките на настоящите товарни гуми MICHELIN се обновяват в следствие обновяването  на гамите, като целта е опростяване разчитането на информацията за продукта.

Тази нова маркировка е организирана в три зони:

  • Марката MICHELIN: гаранция за автентичността на продукта.
  • Гамата гуми: идентификация на ползването от Ваша страна.
  • Размерите и позиция на гумата: разположението спрямо автомобила.

Тази маркировка улеснява разпознаването на продукта и разбирането на начина на ползването му. Обозначаването на местоположението по мостове улеснява обработката в сервизите.

Регенерираните гуми се ползват също от тази нова маркировка в течение на тяхното обновяване.

Наименования на гумите Michelin

Днес гумите MICHELIN получават имената си на следния принцип:

appellation1

Тези наименования се развиват към нова версия, позволяваща да се идентифицира обкръжаващата среда на експлоатация на гумата: тези наименования се появяват с обновяването на продуктите, като в случая на замяна на гума MICHELIN XTE 2 с гума MICHELIN X® MULTI™ T:

appellation2

В някои случаи имената на продуктите включват и опция, изразяваща допълнителна полза от продукта за отговор на специфични очаквания на превозвача. Например:

appellation3

* примерна илюстрация.

ОПЦИИ 
ENERGY™: икономия на гориво 
GRIP : всесезонно сцепление
WINTER : зимни условия 
ICEGRIP : сцепление на лед 
HD : усилен каркас 
HL : голямо натоварване 
Този списък може да се променя.

Преминете над точките

  • Разположение на индикатора за износване
  • ПИКТОГРАМА, илюстрираща гамата
  • ЛОГО на гамата
  • DOT, съответстващ на кода на завода и на датата на производство на гумата (седмица + година)
  • Regroovable: Гума, годна за издълбаване на нови грайфери
  • Обозначение на размерите:
    Сечение на гумата в мм
    Серия: Отношение на височината към сечението x 100
    R: Радиална конструкция
    Вътрешен диаметър
  • Товарни индекси и скоростен индекс
    Разположение на особена точка в зависимост от размерa
  • Силует, обозначаващ положението на гумата
  • Tubeless: безкамерен монтаж
  • Буква, означаваща положението на гумата
  • Лого на марката MICHELIN
  • Код за разрешение за употреба в Европа
  • Маркировка M + S, категория за начина на използване

Скоростни индекси

СКОРОСТНИ ИНДЕКСИ Скорост в km/h
D 65
E 70
F 80
G 90
СКОРОСТНИ ИНДЕКСИ Скорост в km/h
J 100
K 110
L 120
M 130
СКОРОСТНИ ИНДЕКСИ Скорост в km/h
N 140
P 150
Q 160
R 170

Товарни индекси

ИНДЕКСИ Товар в kg
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
ИНДЕКСИ Товар в kg
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
136 2240
137 2300
138 2360
139 2430
ИНДЕКСИ Товар в kg
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725
144 2800
145 2900
146 3000
147 3075
148 3150
149 3250
150 3350
151 3350
152 3550
153 3650
154 3750
155 3875
156 4000
157 4125
158 4250
159 4375
ИНДЕКСИ Товар в kg
160 4500
161 4625
162 4750
163 4875
164 5000
165 5150
166 5300
167 5450
168 5600
169 5800
170 6000
171 6150
172 6300
173 6500
174 6700
175 6900
176 7100
177 7300
178 7500
179 7750
 

Риск от претоварване 

Използването на гумата над номиналното натоварване, обозначено на гумата, може да предизвика необратимо разрушаване на грайферите, което може да доведе впоследствие до внезапното й спадане.

Изборът на най-подходящата товарна гума за Вашия автомобил: важна стъпка

.
Michelin предлага голямо разнообразие при избора, като предлага адаптирани гуми за различни типове превозни средства, пробези и условия на работа. В съответствие с действащото законодателство и техническите изисквания, Michelin Ви помага в избора и поставянето на гуми.

Съвети и предпазни мерки при използване

Спазвайте действащото законодателство във Вашата страна, както и препоръките от производителя на автомобила и от от производителя на гумите: рамери, товарни индекси, скоростни индекси, структура… Ако има изменение спрямо оригиналната екипировка, проверете действащото законодателство в страната. В някои страни, за да се измени така автомобилът трябва да се получи административно разрешение.

Трябва да имате предвид специфичните изисквания, произтичащи от условията Ви на работа (дълги преходи, движение през зимата, екстремни условия…), за да откриете най-адаптираната гума

Проверявайте стара или употребявана гума  при професионалист преди монтирането й, за да си гарантирате безопасност и съобразяване с действащото законодателство.

На един и същи мост се препоръчва монтирането на гуми със сравнимо износване. Някои законодателства налагат максимално отклонение. В зависимост от държавата е или задължително, или много препоръчително да се поставят гуми с еднаква шарка на протектора на един и същи мост.

Не използвайте никога гумата над техническите характеристики, за които е предвидена. Прекомерна или анормална геометрична сходимост на автомобила може да има отражение върху показателите и представянето на товарната гума.

Неподходящ начин на ползване или лош избор на товарна гума за Вашия автамобил може да допринесе за по-бързото износване на някои механични части.

Избор на подходяща «товарна» гума в 3 стъпки

Съществуват три основни типа мостове при тежкотоварните автомобили: управляем/преден мост, задвижващ/двигателен мост и носещ/ремаркетен мост.

Essieux

За да карате при пълна безопасност и да оптимизирате Вашата рентабилност, спазвайте някои критерии при избор.

3 стъпки:

Определяне правилната употреба на гумата

Направете избора си сред 6 гами товарни гуми MICHELIN. Всяка гама отговаря на различни нужди и начин на ползване от превозвачите. 

Определете правилния размер на гумата

 Максималното натоварване на мост е зададено от производителя на автомобила и е в сътоветствие с действащата регламентация. Това че моста е оборудван с гуми, можещи да понесат по-голямо натоварване, не разрешава надвишаването на допустимия от производителя товар.

На всяка товарна гума отговаря съответна джанта/и (ширина на джантите): консултирайте се със «Стандартен наръчник» на организацията ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) и/или препоръките на производителя.

Не монтирайте никога гума на неодобрена джанта: съществува риск - от увреждане на самата джанта и/или гумата, контактното петно върху настилката не е оптималено, каркасът не работи нормално и влошана безопасността, на поведението на автомобила, на сцеплението и продължителността на живот за товарната гума.

Изберете правилния протектор

Спазвайте правилата за избор на протектор за  товарни гуми според позицията на моста на автомобила.

При монтаж на преден/управляем мост  трябва:

  • да се използват изключително протектори «F» или «Z»
  • никога да не се използват протектори «T» на управляеми мостове*

За оборудването на двигателен мост е препоръчително да се използват протектори «D»
за оборудването на ремаркетен мост е препоръчително да се използват протектори «T»

* Michelin не е отговорен за последиците и щети при употреба извън тези препоръки.

Essieux-camion

*Тези гуми са предназначени специално за употреба на ремаркетни мостове и не са нито създадени, нито предвидени за монтиране на управляеми мостове на моторни превозни средства. Michelin не може да бъде държан отговорен за последствия и щети при употреба извън тези препоръки.

При монтаж на управляем мост трябва:
Да се използват изключително протектори «F» или «Z». Те са създадени , за да отговорят на специфичните изисквания за употреба на управляеми мостове на товарни автомобили: динамично натоварване, сходимост, висока рентабилност на километър и др.

При монтаж но двигателен мост трябва:
Да се използват изключително протектори «D» или «Z». Протектори «D» са проектирани, за да отговорят на специфичните изисквания на задвижващи мостове: предаване на задвижващи и спирачни усилия, сдвоено монтиране, най-голямо натоварване на мост от цялата композиция и др. Гумите с протектори «Z» могат да оборудват задвижващи мостове, но компромисът на показателите за отговор на изискванията за този мост ще бъде оптимален с протектори «D». При някои видове експлоатация протектори «Z» също са отпмизирани за използване на двигателен мост: например използване в градски условия.

При монтаж на ремаркетен мост трябва:
Да се използват изключително протектори «T» или «Z». Те са проектирани, за да отговорят на специфичните изисквания на носещи мостове: статични и динамични натоварвания, приплъзване, висока рентабилност на километър на централните мостове и др. Гумите с протектори«T» носят товарни и скоростни индекси, подходящи за теглени превозни средства (ремаркета или полуремаркета). При монтаж на гуми с протектори«Z» трябва да се провери дали товарните и скоростни индекси са съобразени с нуждите на моста. Гумите с протектори «T» на MICHELIN в Европа носят маркировката «FRT» (Free Rolling Tyre), стандартизирана от ETRTO. Не трябва никога да се използва протектор «T» на управляеми или задвижващи мостове.

Маркировка FRT :
 Маркировката FRT е упомената в Регламент 54 : «Маркировка 3.1.15». Обозначението «FRT» се отнася до гуми, създадени специално за носещи мостове (свободно търкалящи се гуми). Този регламент се прилага за всички нови гуми, използвани на европейска територия: това означава, че гумите с маркировка FRT са разрешени за употреба единствено за монтиране на носещи мостове и не могат да бъдат поставяни на други типове мостове. Michelin прилага маркировката FRT и за гуми MICHELIN Remix. Michelin не може да бъде държан отговорен за последствия и щети при употреба несъобразена с тези препоръки.

КАРКАСЪТ НОСИ

СТРАНИЦАТА ОМЕКОТЯВА

ЗОНАТА НА КОНТАКТ С ДЖАНТАТА ПРЕДАВА

УСИЛВАЩАТА КОРДА НАСОЧВА

ГУМАТА Е УСТОЙЧИВА НА ИЗНОСВАНЕ

Силите, противодействащи на движението

За намаляване разхода на гориво трябва да се намали влиянието на силите, противодействащи на движението на автомобила (гравитацията в резултат от теглото на автомобила, въздушното съпротивление, механичното триене). Съпротивлението при търкаляне на гумите, много често подценявано, е при все това отговорно за една трета от разхода на гориво.

Аеродинамично съпротивление, тегло и инерция

resistance_01

Механично триене и полезно действие на двигателя

resistance_02

Съпротивление на гумите

resistance_03

Джантата е фактор за безопасността

Колелото е основен елемент за безопасност на автомобила, защото:

  • Осигурява херметизация между колелото гумата
  • Носи натоварването
  • Позволява икономии на гориво
  • Извършва предаване на мощността
  • Подпомага разсейването на топлината
  • Позволява да се спечели тегло
  • Допринася за естетиката на автомобила
roue2

Консултирайте се с препоръките на производителите на джантата, за да се уверите, че тя има достатъчна устойчивост за предвидения начин на използване.*

* източник ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation)

Название/обозначение на джантите

Innovations_Roue_a_Valve_V0R3_decoupe_01

Джанта със защитен вентил

За да се избегне повреждането на вентила (когато предмет влезе в джантата), Michelin препоръчва използването на джанта със защитен вентил (Roue ALV).

Вентилът е поставен външно от диска.

Колело ALV

 Вентилът е защитен

Класическо колело

 Възниква опасност, когато камък се заклещи между диска и спирачния апарат

roue_alv
roue_classique_ilv

Реверсивна джанта

Оборудвано с двупосочен вентил, реверсивното колело за полуремаркета и ремаркета позволява, ако е необходимо, да се обърне обратно комплектът гума/джанта.

Реверсивно колело (REV)

roue_reversible

Джанта X-One

Монтираният комплект колело+гума X-One позволява до 130 kg товар в повече и намалява разхода на гориво с 1,5 %

Сдвоени колела

Колело X ONE

Roues-jumelees
Roue-X-One

Сдвоени колела (схема)

2 колела 22.5 x 9.00 за гума 315/70 R 22.5

2 колела 22.5 x 7.50 за гума 275/70 R 22.5

Колела X-One (схема)

1 колело 22.5 x 17.00 за гума 495/45 R 22.5

1 колело 22.5 x 15.00 за гума 455/45 R 22.5

Монтаж на колелото

Innovations_Roue_a_Valve
  • Да се използват фиксаторните части, предвидени от производителя (оси, гайки, ...)
  • Да се спазва силата на затягане, препоръчани от производителя на автомобила или на моста (SR)
  • Да се спазва редът на затягане според схемата по-горе
  • Затягането трябва да завършва с динамометричен ключ или, при липса на такъв, с инструменти, предоставени от производителя на автомобила
  • Пневматичен ключ също може да се използва за затягане при условие, че се използва торсионен накрайник
  • Да се контролира задължително притягането на гайките след 50 км, после след още 100 км, а след това периодично